vrijdag 30 maart 2018

Waarom noemen we deze vrijdag goed?




Jezus sprak zeven woorden:


De eerste: Elke zonde kan worden vergeven. Als je de moordenaars van Jezus kunt vergeven kan elke zonde in principe vergeven worden.

Ten tweede leerde Hij ons dat we worden gered door genade, niet door onze daden. Tegen 'n gekruisigde dief zei Hij: Nog vandaag zul je met Mij in het paradijs zijn. Tjonge. Die dief had niet eens berouw voor z'n zonden betoond. Hij wist niks van theologie. Toch zei Jezus: Vanavond ben je bij Mij in de hemel. Jezus is veel vergevingsgezinder dan de meeste kerkleden of theologen.

Het derde dat Jezus ons leerde: Je bent deel van een familie. En denk in je zwaarste tijden hieraan: Iedereen maakt lijden en afwijzing mee, maar denk hierom: Je familie zal je altijd bijstaan. Hij zei: Vrouw, zie uw zoon. Ze was erbij. Hij werd beschimpt en gesmaad, maar z'n moeder was bij Hem.

Het vierde dat Hij ons leerde: Het geloof kan het allerergste doorstaan. Hij zei: Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten? Er is geen vreselijker moment denkbaar dan het moment dat Christus aan het kruis zei: God heeft Mij verlaten. Maar Hij verliet z'n geloof niet. Hij zei nog steeds: Mijn God. Míjn God. Mijn God. Hij werd geen atheïst. Zijn geloof doorstond de allerergste crisis.

En z'n vijfde les was: Goede Vrijdag leert ons dat je mag uitkomen voor je lijden. Je kunt een mislukking, afwijzing of tegenslag meemaken of zelfs een teleurstelling. Je mag daarvoor uitkomen. Toen Hij zei: Ik heb dorst schaamde Hij zich niet om ervoor uit te komen dat Hij hulp nodig had. Je mag gerust kenbaar maken dat je lijdt. 

Het zesde dat Hij ons leerde: Er is een tijd om los te laten. Vader, in uw handen leg ik mijn geest. We hebben de sterke neiging om te denken dat het verkeerd is om los te laten. Het leven zou voor veel mensen makkelijker zijn als ze konden loslaten. Vader, in uw handen leg ik mijn geest.

Ook al maakt u een verschrikkelijke Goede Vrijdag door. Jezus is met u. Hij is heel erg dicht bij u. Daar hebt u geen besef van. Zijn aanwezigheid is hier. Z'n laatste woorden waren: Ik zal je nooit verlaten. Ik zal je nooit in de steek laten. Ik zal altijd bij je zijn. Tot aan het eind van uw leven? Nee, tot aan het eind van de wereld.


R.H.Schuller

Geen opmerkingen:

Een reactie posten